.
Ennen liikkeelle lähtöä, hakijan on osoitettava, että hän pystyy valmistautumaan turvalliseen ajoon täyttämällä seuraavat vaatimukset:
Suojakypärän kiinnittäminen
Taustapeilien säätäminen
Valojen toiminta
Edellä mainitun lisäksi pistokokein tehdään aina yksi tarkastus seuraavista kohteista:
Hallintalaitteiden toiminta ja käyttö
Heijastimien toiminta
Renkaiden kunto
Ketjujen kunto
Kaksipyöräisen mopon käsittelykoe koostuu kolmesta tehtävästä ja taluttamisesta:
Hidasajo
Portit
Hätäjarrutus
Yksi tehtävistä on aloitettava siten, että lähtötilanteessa mopo on seisontatuen varassa moottori sammutettuna. Hakija ottaa mopon pois seisontatuelta ja tekee taluttaen U– käännöksen. Kaksipyöräisellä mopolla kaikki tehtävät on suoritettava istuen, jalat jalkatapeilla tai jaloille tarkoitetuilla paikoilla. Hakijan tulee osata laittaa ja ottaa kaksipyöräinen mopo pois seisonta- tuelta sekä taluttaa mopoa.
U-käännös taluttaen
Hidasajo
Tehtävässä mitataan hakijan taitoa hallita ajoneuvo alhaisessa nopeudessa. Tehtävässä on ajettava pienimmällä vaihteella, tarvittavia hallintalaitteita käyttäen. Nopeuden tulee olla sellainen, että tasapainoa joutuu "hakemaan" ohjauksella.
Tehtävän aikana ajokokeen vastaanottajan on tarkkailtava yleisesti ajon hallintalaitteiden käyttöä, tasapainoa, katseen suuntausta, ajoneuvon asentoa ja jalkojen asentoa jalkatapeilla tai jalkatuilla. Suoritusta ei hyväksytä, jos ajoneuvo ryntäilee hallitsemattomasti.
Portit
Tehtävässä mitataan hakijan taitoa hallita ajoneuvo kaarreajossa. Hakijalle varataan riittävästi matkaa tehtävän turvalliseen suorittamiseen. Kitkan ollessa pieni, tehtävän suoritusnopeutta on pienennettävä. Tehtävä suoritetaan tasaisella 30 km/h nopeudella viimeiselle portille saakka.
Tehtävän aikana ajokokeen vastaanottajan on tarkkailtava erityisesti ajoneuvon asentoa, katseen suuntausta, tasapainoa ja ohjaustekniikkaa. Suoritusta ei hyväksytä, jos nopeus on alle 30 km/h tai se vaihtelee suuresti.
Hätäjarrutus
Tehtävässä mitataan hakijan kykyä pysäyttää ajoneuvo tehokkaasti ja hallitusti. Hakijalle varataan riittävästi matkaa tehtävän turvalliseen suorittamiseen. Kitkan ollessa pieni tehtävän suoritusnopeutta on pienennettävä. Tehtävässä kiihdytetään 35 km/h nopeuteen, josta pysäytys jarrutusalueella etu- ja takajarrua käyttäen. Ajoneuvon tulee pysähtyä hallitusti kestopäällysteellä 9 m ja soralla 12 m matkalla. Tehtävässä arvioidaan jarrutukseen käytettyä matkaa, ei jarrutuksen aloituskohtaa. Jarrutus- matkan päättymistä osoittava merkki sijoitetaan sivummalle, jarrutuslinjan ulkopuolelle.
Tehtävän aikana ajokokeen vastaanottajan on tarkkailtava erityisesti etu- ja takajarrun käyttöä, katseen suuntausta, ajoasentoa ja ajoneuvon asentoa. Suoritusta ei hyväksytä, jos nopeus on jarrutuksen alkaessa alle 35 km/h. Takapyörän lukkiutuminen tai nouseminen maasta jarrutuksen aikana voi sisältyä hallittuun pysäyttämiseen.